جت بوئینگ F-15EX که جدیدترین نسل از سری F-15 محسوب می شود، با موفقیت نخستین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت.
این جنگنده ساعت ۱۴ : ۰۰ به وقت محلی از فرودگاه بینالمللی «سنت لوییس لمبرت» میزوری به هوا برخاسته و مانورهای مورد نظر را به مدت ۹۰ دقیقه انجام داد. در این پرواز خلبان «Matt Phat Giese» سیستمهای ناوبری، الکترونیکی و نرمافزاری را آزمایش کرده و همزمان تیمی از تکنسینها با نظارت روی دادهها عملکرد جت را محک زدند.
جت بوئینگ F-15EX
احتمالا در نگاه اولیه این به روزرسانی در هواپیماهای F-15 که چند دهه در ناوگان نیروی هوایی حضور داشته چشمگیر به نظر نرسد اما شرایط به گونه دیگری است و جنگنده F-15EX حالا به کنترلرها و سامانههای هدایت پرواز الکترونیکی، کابین تمام دیجیتال با کامپیوتر ADCP-II و مهمتر از همه ستون فقرات دیجیتال مجهز شده که قابلیت ارتقای آسان با جدیدترین فناوریها را میدهد.
بوئینگ قرار است دو فروند از این جت را تا دو ماه دیگر به نیروی هوایی تحویل دهد. جت بوئینگ F-15EX جایگزین مدلهای F-15C و D می شود که اکثر اوقات بیش از ۳۵ سال است به ارتش سرویس می دهند.
با توجه به قدمت بالای این هواپیماها استفاده از آن با ریسکهای زیادی برای خلبانها همراه بود و ارتش آمریکا چارهای جز مرمت یا این که خرید مدلهای تازه نداشت.
اگرچه در ابتدا تمایل به خرید جتهای F – 35 گرفته شد ولی با توجه به هزینه بالای این مدلهای فوق امروزی که به بودجهای بالاتر از ۱ . ۵ تریلیون دلار نیاز داشت، در نهایت مقامات تصمیم به استفاده از جت بوئینگ F-15EX به عنوان مدلی مقرون به صرفهتر گرفتند.
۸ فروند نخست این جت برای ارتش ۱ . ۲ میلیارد دلار تمام شده و تمام ۱۴۴ دستگاهی که قرار است تولید شود هزینهای بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار خواهد داشت که با بودجه لازم برای F – 35 قابل مقایسه نیست.